4. neděle postní B
Kněží i lid se dopustili mnoha nevěrností ...
posmívali Božím poslům, pohrdali jeho slovy a tupili jeho proroky,
až se vznítil Hospodinův hněv proti jeho lidu, že už nebylo léku.
„Duše nenachází chuť a útěchu v Božích věcech“:
Stává se totiž, že někdo nevkládá náležité úsilí
do celku duchovního života i do samotné modlitby.
Někteří velmi rychle vstupují do „zvyku“
a do sebeuspokojení z vlastního života s Bohem
a přestávají na sobě pracovat.
Nejedná se o sporadická zanedbání, ale o stav duše.
V čem se projevuje zanedbání?
Když se nezachovává mlčení, neplní se povinnosti stavu,
zanedbává se modlitba a nedbá se na srdce v době modlitby
(srdci se nechá volnost: nač myslí, čím se zabývá),
chová se odpor k některým bližním, uspokojuje se zvědavost.
Jde o vědomé podléhání vlastním smyslům a pocitům.
Ony v nás stále žijí a tíhnou ke svému uspokojení.
Na počátku jsou to malá zanedbání.
Pokud jim člověk nezačne rozhodně odporovat,
nebo je považuje za něco, co setkání s Bohem nemůže překážet,
dovolí si rychle vážněji překročit normu.
Tak upadá do otroctví smyslů a pocitů.
V tomto dobrovolném upadání do nedokonalostí
– a co hůř – nejednou do lehkých hříchů se uzavírá Bohu.
Tehdy v člověku vzniká nové pouto ke stvořením,
dělají mu radost zbytečné rozhovory,
a tak už člověk necítí onu touhu po Bohu, jež byla na počátku,
a proto upadá do vyprahlosti.
Důsledkem dobrovolných zanedbání je vlažnost v Božích věcech.
Takový člověk ve skutečnosti dochází k praktické lhostejnosti.
Nepovažuje pak za nic dobrovolné všední hříchy.
Ony však postupně umenšují zanícení Boží lásky
a mohou vést k naprosté vlažnosti.
Když v takovém stavu nadejde příležitost k těžkému hříchu,
nedokáže mu odporovat.
Takovému člověku nezáleží na přátelství s Bohem.
Modlitba je utrpením proto, že upadl do otroctví smyslů,
a proto při ní prožívá muka. V důsledku toho snadno modlitbu opouští.
Obrácení je odmítnutí všeho, co odvrací od Boha.
Je to zaměření k Bohu a k tomu, co k Bohu vede.
Znamením Kristovy smrti na těle i duši člověka je kající postoj.
Kající postoj stojí na stráži pokroku ve svatosti,
kterou jsme získali při křtu.
Kající postoj však zaniká bez kajících skutků.
Tedy kromě ducha pokání a ctnosti pokání
je třeba také vnější pokání, kající skutky, asketický život,
ve kterém zvláštní místo
musí zaujímat vláda nad tělem skrze půst a zdrženlivost,
vytrvalé konání stavovských povinností
a trpělivé snášení těžkostí každodenního života
ve spojení s ukřižovaným Kristem ke slávě Otce a k spáse světa.